Verdens bedste guacamole

Generelt smager hjemmelavet mad bare meget bedre end købemad, og når det kommer til især guacamole, kan det faktisk på ingen måde sammenlignes. Det skal altså bare været hjemmelavet for at være godt. Denne opskrift udmunder i ikke mindre end verdens bedste guacamole. Jeg har smagt guacamole mange forskellige steder og må sige, at den her er altså bedst :) Så nu vil jeg gerne dele opskriften med mine kære læsere, så I også kan få fornøjelsen af denne lækre avocado-spise.

Jeg foretrækker, at guacamolen er lidt “grov”, så jeg vil fraråde at blende avocadoerne, da de så bliver til en cremet masse a la den man kan købe på glas. Mos dem hellere groft med en gaffel. Guacamole er et rigtigt lækkert og sundt tilbehør til mange ting, f.eks. sandwich/wraps, dip til nachos eller anden snack, tilbehør til diverse retter og salater, eller som pålæg på ristet rugbrød eller knækbrød.

Denne opskrift giver et mellemstort glas guacamole.

Ingredienser:

  • 2 modne avocadoer
  • 1 lille eller 1/2 stort rødløg, hakket
  • 1 stort fed hvidløg, presset
  • 1 tomat, hakket
  • 1-2 spsk hakket korriander
  • Saften af 1/2 lime
  • Salt og peber
  • Evt. lidt chili, enten friskhakket eller chiliflager

Mos avocadoerne med en gaffel og tilsæt de øvrige ingredienser. Smag til med lime, salt og peber og lad guacamolen trække lidt inden brug. Så enkelt og nemt!
Velbekomme :)

Tip! Avocadoer er svære at finde modne og klar til brug, så sørg for at købe dem nogle dage i forvejen. Læg dem ikke i køleskabet, hvis du skal bruge dem snart, da det forsinker modningsprocessen. Man kan fremsynde det yderligere, hvis man putter dem i en papirspose sammen med en banan eller et æble og lader dem stå ved stue-temperatur. Så har man modne avocadoer i løbet af kort tid.

Tip! Læg kernen/stenen fra avocadoen ned i guacamolen, så den holder sig frisk længere og ikke bliver brun.

Dette indlæg blev udgivet i Børnevenlige retter, Snack, Tilbehør, Vegetar og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

9 Kommentarer til Verdens bedste guacamole

  1. Maj skriver:

    Det tror jeg gerne det er. For det er også sådan jeg laver den ;-) Ikke noget med cremefraiche eller andet i hér.

    Tit har jeg en hjemmelavet sydamerikansk pebre stående, og som indeholder næsten de samme ingredienser. Og masser af chili. Så moser jeg bare avocadoen og blander et par skefulde pebre i. Voila! Verdens bedste guacamole.

    God påske
    Mange hilsner
    Maj

  2. Helt enig! Synes cremefraiche blot er unødig fyld og fjerner noget af den autentiske avocado-feeling. Det lyder interessant med den sydamerikanske peber :) Lækkert med sådanne blandingskrydderier, man lynhurtigt kan tilføje.

    God påske til dig også :)

  3. Hehe…

    Ikke peber men pebre eller salsa om man vil ;-) Består af finthakket løg, chili, tomat, hvidløg, masser af frisk koriander, citron/lime, salt, peber, olie og kogende vand.

    Guddommeligt og perfekt i en guacamole. Jeg er sikker på du vil synes om den.

  4. Åh ja, det gik vist lidt hurtigt :) Ja, jeg har godt set opskrifter på guacamole, hvor man tilsætter salsa. Din version har nogenlunde samme ingredienser som i min opskrift, så er sikker på, at jeg vil kunne lide den både som salsa og i guacamole :)

  5. Nunu skriver:

    Det ser godt ud. Hvor længe kan guacamolen holde sig i køleskabet? :D

    • Hej Nunu,
      Den er også virkelig god :) Vi har den aldrig mere end max 2 dage, men det er fordi vi får spist det hele :D
      Men hvis du kommer kernen ned i skålen og lukker den tæt til (evt. med husholdningsfilm), kan den nok holde en 4-5 dage :)

  6. Pingback: Hjemmelavet pesto « Mad for galleriet

  7. Pingback: Fuldkornswraps med laks og guacamole « Mad for galleriet

  8. Pingback: Fladbrød med sesamfrø « Mad for galleriet

Skriv et svar

