Marokkansk appelsinkage

Da jeg skulle besøge noget familie for noget tid siden, tænkte jeg at jeg ville overraske med en hjemmelavet kage. Jeg ville gerne prøve noget nyt, men samtidig havde jeg ikke meget tid, så det skulle også være nemt. Jeg fandt opskriften på denne kage her, som vakte minder fra den tidlige barndom, hvor min mor bagte en lækker svampet sandkage med reven appelsinskal. Jeg har lavet lidt justeringer i opskriften (f.eks. skar jeg ned på sukkeret i siruppen , da det var lige sødt nok, og jeg skiftede rosiner ud med hakket chokolade, da rosiner i bagværk ofte er noget, der deler vandene). Jeg må sige, at kagen blev virkelig knald go’ :) Syrligheden fra appelsinerne kombineret med det søde (uden at den er alt for sød) giver en lækker frisk kage, og siruppen gør den dejlig svampet. Rub og stub blev spist med velbehag, så det er bestemt ikke sidste gang, at den bliver serveret ;)

Ingredienser:

  • 4 æg
  • 2 dl sukker
  • 2 dl hvedemel
  • 100 g valnødder eller mandler, hakket fint (jeg brugte halvt af hver, da jeg ikke kunne bestemme mig :D)
  • 50 g. mørk chokolade, hakket
  • 2 dl rapsolie
  • 1 tsk bagepulver
  • 1 tsk vaniljesukker
  • 1/2 tsk kardemomme
  • Skrællen af 3 usprøjtede appelsiner

Til siruppen:

  • Saften af 3 appelsiner
  • 1 dl sukker
  • Saften af 1 citron
  • Evt. 1-2 dråber orangeblomstvand 

Fremgangsmåde:

  1. Forvarm ovnen ved ca 160 grader.
  2. Pisk æg, sukker og vanillesukker hvidt. 
  3. Tilsæt de hakkede nødder, chokoladen og appelsinskrællen. 
  4. Tilsæt derefter bagepulver og mel og vend det forsigtigt i dejen sammen med rapsolien. 
  5. Bag kagen i en smurt springform i 35-40 min, eller indtil at den er gennembagt (Du kan tjekke ved at stikke en kniv eller en grilpind ned i. Hvis der ikke sidder dej på, er den færdig). 

Når der er ca. 10 min. tilbage af kagens bagetid, kan du lave siruppen:

  1. Pres saften ud af appelsinerne og citronen og kog den op sammen med sukker. 
  2. Lad det koge i ca. 5 min og tag det derefter af varmen. Du kan evt. smage til med orangeblomstvand. 
  3. Hæld med det samme siruppen over kagen mens begge dele stadig er rygende varme. Du kan evt. hjælpe kagen på vej ved at prikke huller i den, så siruppen nemmere trænger ind. 
  4. Lad kagen køle af inden den tages ud af formen, og drys evt. med flormelis lige inden servering.

Velbekomme :)

Tip! Kom bagepapir i bunden af springformen, inden du sætter bunden fast til siden, og klip evt. overskydende papir af (behold ca. 2 cm). Så klistrer kagen sig ikke til bunden, og papiret er lige til at hive af bagefter, så man kan servere kagen på et flot kagefad.

Dette indlæg blev udgivet i Det marokkanske køkken, Kager og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

3 Kommentarer til Marokkansk appelsinkage

  1. sara skriver:

    Den ser virkleig god ud- mums :-)
    Kh Sara

  2. Hej Sara,
    Det var den også :) Og så er den dejlig nem at lave. Sådan skal det jo helst være ;)

  3. Pingback: Tapas/spansk dessert - Side 2

Skriv et svar

