Kyllingeboller i spinat/tomatsovs med ris

Det her er endnu en af de retter, der går lige ind hos både børn og voksne. Og så er den såre simpel og hurtig at lave. Man kan selv vælge, om man vil spise ris, pasta, kartofler eller noget helt fjerde til retten. Jeg har før lavet den med frisk pasta, men denne gang blev det ris, da det efterhånden er lidt længe siden, jeg har spist det.

Ingredienser:

Kyllingeboller:

  • 150 g gulerod
  • 500 g hakket kyllingekød
  • 1 æg
  • 4 spsk. havregryn
  • 2 spsk. hvedemel
  • 2 fed hvidløg
  • 1 løg
  • ½ dl mælk
  • 1½ tsk. salt
  • 1 tsk. peber
  • 1½ tsk. paprika
  • 1½ tsk. spidskommen
  • 1½ tsk. korriander

Spinat/tomatsovs:

  • 2 løg
  • 1 dåse hakkede tomater (jeg blender altid hakkede tomater, da jeg ikke bryder mig om de der store bløde tomatstykker i sovsen)
  • 3 dl. tomatjuice
  • 180 g. frisk eller optøet spinat, hakket groft
  • 1 tsk god grøntssags- eller hønsebouillon
  • Salt og peber
  • ½ tsk. paprika
  • ½ tsk. spidskommen
  • ½ tsk. korriander

Fremgangsmåde: 

  1. Skræl og riv gulerødderne
  2. Kom kyllingekødet i en skål og tilsæt æg, løg, havregryn, mel, hvidløg, gulerod, mælk og krydderier og rør farsen sammen
  3. Lad farsen stå og hvile i ca. 15 min. i køleskabet
  4. Form farsen til små boller og steg dem på panden til de er gyldne

Spinat/tomatsovsen:

  1. Pil løgene og skær dem i strimler.
  2. Steg dem let i en gryde og tilsæt de hakkede tomater, tomatjuice, spinat og bouillon.
  3. Tilsæt de stegte kyllingeboller og lad dem koge færdigt.
  4. Tilsæt de ekstra krydderier og lad sovsen simre i et par minutter.
  5. Man kan evt. jævne saucen med majsstivelse, hvis man vil have den tykkere.

Drys hakket persille over retten og server, evt. med en god salat til.

Velbekomme :)

Dette indlæg blev udgivet i Børnevenlige retter, Hovedretter, Kylling og fjerkræ og tagget , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

5 Kommentarer til Kyllingeboller i spinat/tomatsovs med ris

  1. Bodil skriver:

    Glæder mig til at smage kødbollerne. :-) De ser lækre ud – også oven på et stykke rugbrød til frokost. ;-)

  2. Hej Bodil,
    Det lyder som en lækker frokost :) Og du kan roligt glæde dig til at smage kødbollerne. De er vildt gode :) Fortæl gerne hvordan resultatet bliver.

  3. Pingback: Ugens madplan uge 32 | Milles mad

  4. Laura skriver:

    Skal prøve at give mig i kast med den her opskrift i aften. Glæder mig. :)

Skriv et svar

