Rosinboller med kvark

Disse rosinboller er en opskrift fra min barndom, den kommer fra en opskriftsamling min mor havde, da hun var ung. En enkel opskrift uden besvær, som selv den dovne kan lave.😉

Jeg har valgt at bruge rosiner i denne omgang, men hvis man ikke bryder sig om rosiner, kan man bare bruge hakket chokolade. Jeg prøvede at være lidt kreativ mht. pynt, men det var tæt på at mislykkes, da jeg ikke lige havde tænk over, at chokoladen ville brænde på. UPS!!🙂

Ingredienser: (ca. 30 stk.)

  • 100 g smør
  • 2 dl mælk
  • 50 g gær
  • ½ tsk. salt
  • 1 æg
  • 50 g sukker (4 spsk.)
  • 1 bæger kvark naturel (200 g), 5 eller 45 %
  • 100 g rosiner
  • 500 g mel (8 ½ dl)
  • Pensling: Sammenpisket æg

Fremgangsmåde:

  1. Smelt smørret og hæld det i en skål.
  2. Tilsæt mælk og rør gæren ud heri.
  3. Kom de øvrige ingredienser i.
  4. Ælt dejen godt igennem, og stil den til hævning i et lunt sted, ca. 30 min.
  5. Tænd ovnen og indstil den på 200°
  6. Form dejen til boller og stil dem på en bageplade med bagepapir på.
  7. Efterhæves i ca. 15 min.
  8. Serveres med smør. Velbekomme🙂

Bemærk! Anvendes røremaskine kommes de tørre ingredienser først i røreskålen, derefter de våde ting og dejen æltes i 1 min. på laveste trin, 1 min. på mellemtrin og ca. 2-3 min. på højeste trin.

Dette indlæg blev udgivet i Brød og bagværk. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

