Fennikelsalat med abrikoser


Fennikel… enten kan man lide det, eller også kan man ikke. Jeg synes, at det er en skøn grøntsag med en dejlig sød lakridsagtig smag. Den er lækker både rå og som tilberedt. Og så er den rig på A-, B- og C-vitaminer, kostfibre, natrium, jern, zink og æteriske olier.

Denne salat er meget enkelt og giver et forfriskende pift til stort set alle retter, men den er især god til fisk. Og så er fennikel jo en fast del af det italienske køkken.

Ingredienser:

  • 1 knold fennikel
  • 12 abrikoser
  • saft og skræl af 1 lime
  • 1 knivspids vanilje
  • 1/2 tsk. kardemomme
  • 1 skvat æblecidereddike
  • 1 skvat valnøddeolie
  • salt og peber

1. Skær fennikelen ud i meget tynde strimler. Jeg brugte et mandolinjern, men selvom jeg brugte den groveste skinne, synes jeg alligvel, at det blev lige fint nok. Jeg kan godt lide, at der er lidt bid i, så næste gang vil jeg nok bruge kniven.

2. Hak abrikoserne og bland fennikel og abrikoser sammen.

3. Bland ingredienserne til dressingen og server.

Velbekomme🙂

Husk at det er i dag, der uddeles gratis is til de hurtige. Læs mere her!

Dette indlæg blev udgivet i Salater og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

