Croissant au chocolat (croissanter med chokoladefyld)


Mange vil nok tænke, at det der med hjemmelavede croissanter er alt for uoverskueligt og tager en krig at lave. Men sådan behøver det ikke nødvendigvis at være. Denne opskrift er nem og enkel og tryller de lækreste,  bløde og luftige croissanter frem. Den er anderledes end de traditionelle croissant-opskrifter, hvor smør og dej skal foldes og rulles ud et væld af gange, så dejen til sidst kommer til at ligge i flager. Det er netop denne proces, der kan afskrække mange. Derfor har jeg lavet denne opskrift, der mere minder om en bolledej, og samtidig giver flotte og bløde croissanter. Så nu er der ingen undskyldninger for at komme i gang🙂  

Ingredienser:(ca. 30-35 stk.):

  • 1 æg
  • 50 g gær
  • 4 spsk. sukker
  • ½ knivspids groft salt
  • 2 spsk. solsikkeolie
  • 1,5 dl. lunkent vand
  • 1,5 dl. mælk
  • 100 g smeltet margarine
  • Ca. 450 g hvedemel
  • 200 g hakket mælkechokolade
  • 1 æg til pensling
  • Appelsin/abrikos marmelade til pensling efter bagningen. 

Fremgangsmåde:

1. Rør gær ud i det lunkne vand.

2. Tilsæt æg, sukker, salt og olie.

3. Smelt margarinen og bland derefter mælken i den smeltede margarine. Hæld det i resten af blandingen.

4. Tilsæt mel (lidt af gangen) og ælt godt indtil dejen er glat og fyldig.

5. Lad dejen hæve i ca. ½ time

6. Rul dejen ud til en cirkel, på et melet bord og skær den i trekanter (ca. 8 stk.)

7. Hak chokoladen og læg den langs den brede ende af trekanterne.

8. Begynd at rulle trekanterne sammen fra den brede ende, så de formes til croissanter.

9. Sæt dem på en bradepande med bagepapir, og lad dem hæve igen i ca. 20-30 min.

10. Pensl croissanterne med sammenpisket æg, og bag dem på den midterste rille ved 270° i ca. 15 minutter (indtil de bliver gyldne).

Velbekomme😉

Tip: Pensl evt. croissanterne med enten appelsin- eller abrikosmarmelade. Smagsmæssigt komplementerer det chokoladen rigtig godt samtidig med, at det giver en flot skinnende overflade.

Dette indlæg blev udgivet i Brød og bagværk, Morgenmad / brunch og tagget . Bogmærk permalinket.

9 svar til Croissant au chocolat (croissanter med chokoladefyld)

  1. Pingback: Forårsfest med køerne « Mad for galleriet

  2. Maria siger:

    Hej🙂
    Super lækker opskrift – har lavet dem et par gange. Denne gang prøver jeg at lave dem som pølsehorn. Stor ros til dig!
    Knus(-:

  3. Elsebeth siger:

    Tak for opskriften; jeg bagte dem i går – halvdelen med marcipan i og resten uden fyld. De er meget lækre og lette. “Rigtige” croissanter er alt for fede efter min smag. Opskriften er fluks sendt videre til min datter i USA – og nu glæder min svigersøn sig …
    Men jeg er overbevist om, at den angivne temperatur på 270° er ca. 100° for høj!

    • Hej Elsebeth,
      Det er jeg rigtig glad for at høre. Ja, du har ret i at de er fyldige – mmmmm.😛
      Mht. 270° er det lidt forskelligt fra ovn til ovn. Jeg havde den på 270° og det fungerede fint.🙂 Fungerede det fint med 100° mindre, er det jo bare perfekt😉
      God dag..

  4. Elsebeth siger:

    Jeg er i gang igen – de er simpelthen så gode. Rart at have noget godt i fryseren! Jeg smuldrer SMØRRET i melet (det er bedre end at smelte det, for så kræves der ikke så meget mel!). Dem med marcipan blev lidt kedelige, synes jeg. Når de bages uden fyld, kan man jo selv putte noget på efter behag. OG de er drønhurtige at lave.

  5. Annemette siger:

    Jeg synes så at mængden på ingredienserne er meget dårlig, i forhold hvad jeg skulle bruge.

Skriv et svar

