Små pirogger med oksekød og grøntsager

I weekenden fik jeg lavet en stor portion af disse lækre bløde pirogger, så nu har jeg også lidt i fryseren til de dage, hvor man bare ikke orker så meget.
De er super gode som eftermiddagssnack, som aftensmad med en god salat til, eller til madpakken.

Jeg plejer normalt at lave dem med i en ren hvededejs-version, men besluttede denne gang at gøre dejen lidt grovere ved at skifte noget af hvedemelen ud med grahamsmel. Det blev en rigtig god og mere mættende variant. Fyldet kan varieres alt efter, hvad man nu kan lide, og de kan med fordel også laves i en vegetarversion. Krydderierne kan også varieres efter smag og behag, så egentlig er opskriften til fyldet bare vejledende og mere til inspiration. Jeg kan dog anbefale Mill & Mortars Köfte fusions-krydderi til alt, der indeholder hakket oksekød. Men ellers brug det, du selv kan lide🙂

Dej:

  • 2,5 dl. vand
  • 25 g gær
  • 1 tsk salt
  • 1/2 dl olie
  • 1 æg
  • ca. 300 g hvedemel
  • ca. 200 g grahamsmel
  • 1 æg til pensling

Fyld:

  • 250 g. hakket oksekød
  • 1 løg, revet
  • 2 fed hvidløg, finthakket
  • 150 g hvidkål, fintskåret/revet
  • 2 store gulerødder, revet
  • 1 håndfuld frisk korriander, hakket
  • 1,5 spsk. soya
  • 1 tsk. stødt spidskommen
  • 1 tsk paprika
  • 1 tsk. Köfte fusions-krydderi
  • salt og peber
  • Evt. sød chilisauce (er der børn, der skal spise med, kan man evt. tage en portion fyld fra inden man tilsætter chilien)

Start med at lave dejen:

  1. Rør gæren ud i vandet.
  2. Tilsæt salt, olie og æg og rør det godt sammen.
  3. Tilsæt så meget mel, at der kan æltes en blød dej af det. Alt dejen godt igennem.
  4. Stil den til hævning (overdækket), mens fyldet laves

Fyld:

  1. Brun oksekødet på en tør slip-let pande.
  2. Tilsæt løg og hvidløg.
  3. Tilsæt grøntsagerne og sauter dem med kødet.
  4. Tilsæt de øvrige ingredienser og smag til med salt og peber og evt. flere krydderier.

Nu skal piroggerne laves:

  1. Tænd ovnen på 200 grader og forbered en bageplade med bagepapir.
  2. Rul dejen ud til ca. 2 mm tykkelse.
  3. Stik cirkler ud med en skål eller lignende (ca. 12 cm i diameter).
  4. Pensl kanterne med sammenpisket æg, så dejen holder sammen, når de lukkes.
  5. Læg fyldet på halvdelen af cirklen og fold cirklen på midten, så den danner en halvmåne. Tryk kanterne sammen med en gaffel.
  6. Placer piroggerne på bagepladen. Pensl dem med æg og stik hul i dem med en gaffel, så dampen kan komme ud.
  7. Bages midt i ovnen i ca. 20-25 minutter.

Velbekomme🙂

Dette indlæg blev udgivet i Børnevenlige retter, Brød og bagværk og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

9 svar til Små pirogger med oksekød og grøntsager

  1. Pingback: Oprydning og hjemmelavet tunsalat « Mad for galleriet

  2. vanabes siger:

    kan man købe det her krydderi i butikkerne, skal bruge det i morgen!?!

    • Det tror jeg sagtens man kan. Har dog ikke set det i alm. supermarkedet men jeg tror, at Magasin har det mærke. Og ellers ville jeg kigge i små delikatesse-butikker. Torvehallerne kunne også være et bud, hvis du er i København.
      Er der helt umuligt, kan du jo også altid lave dem med de krydderier du har i forvejen🙂

  3. Jeppe siger:

    Opskriften på pirogger med oksekød lyder rigtig god, og jeg kunne godt finde på at lave dem selv. Er jeg dog den eneste, der ikke kan se billederne? Det er lidt en skam, hvis de er væk. På min hjemmeside om forretter, har vi også pirogger med oksekød, som man også kan lade sig inspirere af http://forret-forretter.dk/pirogger-med-oksekod/

  4. Hej Jeppe,
    Ja, de er super lækre. Og så kan de jo varieres i det uendelige🙂
    Jeg ved ikke, om du er den eneste der oplever problemer med billederne. Jeg håber dog, at det er gået i orden nu. Der er i hvert fald ingen problemer med at se dem her.

  5. Jeppe siger:

    Hej igen,

    Nej, nu virker billederne fint her også. Hoster du dem selv? Det kan også være den computer, jeg sad ved.

    Og ja, det er klart en force ved pirogger, at de kan varieres helt hæmningsløst. Jeg tror, vi har fire forskellige slags på min hjemmeside inden ugen er omme, og de smager alle rigtig godt. Dine ser både gode og grove ud. Hvor køber man “Köfte fusionskrydderi”?

    • Uha, nu spørger du om noget computerteknisk som jeg slet ik har forstand på🙂 Jeg bruger egentlig bare WordPress’ billedfunktion, så måske har der været noget galt med den eller også var det computeren. Men godt at det virker nu😉

      Jeg har købt köfte krydderiet i en lille gårdbutik på Vestsjælland, men jeg har set at de også har mærket i Magasin. Og ellers tror jeg at du kan bestille det fra hjemmesiden hvis du blot følger linket foroven🙂

  6. Camilla siger:

    Hvor mange får du ca. ud af denne portion ?

Skriv et svar

