Kartoffel/græskarpandekager

Forleden da jeg var ude at handle, stødte jeg på nogle flotte økologiske butternut græskar og tænkte, at sådan en skule jeg da have med. Ideen var at jeg skulle lave en lækker græskarsuppe, inden sæsonen for græskar er ved at være helt forbi. Jeg plejer at lave min græskarsuppe med Hokkaido græskar, men det er jo i høj grad en efterårs/vinter grøntsag. Så selvom det er lidt utraditionelt, skulle menuen have stået på græskarsuppe i en af påskedagene. Det blev det imidlertid ikke til, som overskriften kunne afsløre🙂

I stedet fik jeg den idé at lave disse lækre kartoffel/græskar-pandekager, som virkelig smager meget bedre, end man umiddelbart skulle tro. De er rigtig lækre, så selv folk der ikke er så vilde med græskar kan være med, inkl. børn. En simpel og lækker måde at få nogle super sunde og lækre pandekager.

Opskriften her giver ca. 10-11 pandekager.

Ingredienser:

  • 200 g kartofler
  • 300 g graskar
  • 25 g smør
  • 3 sammenpiskede æg
  • 45 g hvedemel
  • 1/2 tsk. bagepulver
  • Salt, peber og lidt revet muskatnød
  • raps- eller olivenolie til stegning

Fremgangsmåde:

  1. Skræld kartofler og græskar, skær dem i tern og kog dem møre.
  2. Hæld vandet fra og blend kartofler, græskar og smør helt glat.
  3. Rør æg i.
  4. Bland bagepulver og reven muskatnød i melet og vend det i resten sammen med salt og peber.
  5. Opvarm lidt olie på en pande og hæld lidt af dejen ud på panden i den størrelse, du ønsker pandekagerne skal have. Bag dem ca. 3 min på hver side ved middel varme.

Pandekagerne kan serveres med stort set hvad som helst, f.eks. en lækker salat, ristet rugbrød, kød eller fisk m.v.

Velbekomme🙂

Dette indlæg blev udgivet i Børnevenlige retter, Frokost, Hovedretter, Vegetar og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

