Müsliboller med æble og kanel

Det er virkelig dejligt, når man har tid til at bage om morgen, og der ikke noget der dufter så skønt som hjemmebagte boller. Den her opskrift er en nem basisopskrift på bløde müsliboller og så kan man tilføje det man ønsker. Jeg har i dag lavet dem med revet æble, kanel og tørrede tranebær. De er virkelig lækre både som morgen/brunchboller, eftermiddagsboller eller tilbehør til aftensmad. De er lidt søde i det, så faktisk kan man spise dem uden særlig meget til.

Jeg har brugt en blanding af grahamsmel og hvedemel. Det er lidt på gefühl, da det også afhænger af, hvad man ellers putter i dejen og hvor meget væske. Men prøv dig lidt frem. Man kan også prøve med andre melsorter eller blot ren hvedemel. Jeg kan nu godt lide, at de er lidt grove i det.

Opskriften her giver ca. 20 boller:

Ingredienser:

  • 1,5 dl yogourt naturel
  • 2,5 dl varmt vand
  • 45 g gær
  • 120 g müsli
  • 1 tsk salt
  • 2 æbler, revet
  • 1 tsk kanel
  • 20 g tørrede tranebær
  • 1/2 dl olie (jeg bruger enten olivenolie eller rapsolie)
  • 175 g grahamsmel
  • 300 g hvedemel

Fremgangsmåde:

  1. Bland yoghurt med det varme vand, så blandingen bliver lunken.
  2. Opløs gæren heri og tilsæt müsli og salt.
  3. Lad blandingen stå ca. 10 min.
  4. Rør æble, kanel, tranebær samt ca. 1/3 af melet i.
  5. Tilsæt olien og ælt resten af melet.
  6. Ælt dejen grundigt, til den er glat og smidig (brug evt. en køkkenmaskine, hvis du har sådan en)
  7. Lad den hæve tildækket og lunt i ca. 15 min.
  8. Slå dejen sammen og form ca. 20 boller.
  9. Sæt dem på en bageplade med bagepapir og lad dem hæve til dobbelt størrelse i 40-45 min. Forvarm ovnen imens.
  10. Bag bollerne midt i ovnen i ca. 15 min. ved 200 grader (varmluft).

Velbekomme!🙂

Tip! Brug evt. hakkede nødder i stedet for tranebær, så bollerne får lidt lækker knas.

Tip! Dejen kan også laves aften forinden og hæve natten over. Skær blot ned på gæren, så du bare bruger omkring 10 g. Næste morgen kan man så bare forme bollerne og bage dem i en forvarmet ovn. Perfekt til de dage, hvor man har lidt travlt.

Dette indlæg blev udgivet i Brød og bagværk, Morgenmad / brunch og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

16 svar til Müsliboller med æble og kanel

  1. Pingback: Morgen-booster « Mad for galleriet

  2. Birgitte siger:

    Hvor meget sukker skal der i?

  3. Hej Birgitte,
    Jeg bruger ikke sukker i bollerne. Frugten tilfører rigeligt sødme, så det er slet ikke nødvendigt🙂

    • Birgitte siger:

      Du har bare skrevet sukker i beskrivelsen🙂

      • Hov, det har du da helt ret i… Det er en fejl og er straks rettet igen. Det var en gammel opskrift jeg havde, men som jeg har lavet en del om i, men den glippede vist lige i beskrivelsen. Der skal ikke sukker i denne version. Tak for at du gjorde mig opmærksom på det🙂

      • Birgitte siger:

        Helt iorden😉

  4. Birgitte siger:

    Skal de ikke pensles med noget inden de skal i ovnen?🙂

    • Hej Birgitte.
      Det kan du sagtens gøre. Enten med lidt mælk eller et sammenpisket æg. Æg giver en mere skinnende og gylden farve og er også god hvis du f.eks. vil drysse noget ovenpå.
      Alternativt kan du pensle med vand, hvis du vil have en mere sprød overflade🙂

  5. Birgitte siger:

    Tak🙂
    Jeg har lige sat bollerne i ovnen, og jeg har penslet dem med tykmælk og drysset med blå birkes🙂
    Håber de bliver gode!

  6. Pingback: Festlige fødselsdagsboller | Mad for Galleriet

  7. Marie siger:

    Hvad er de sidste 175 g i ingredienslisten ?

Skriv et svar

