Racistisk kage?

Jeg havde egentlig planlagt et andet indlæg til jer med en ny lækker opskrift,men jeg syntes, at jeg blev nødt til at vie noget blog-plads til en meget makaber svensk kage, der har skabt en del debat.
Det drejer sig nemlig om den svenske kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, der i søndags deltog ved en begivenhed på Moderna Museet i Stockholm, hvor der blev serveret en kæmpe kage karikeret som en sort kvinde uden ben. Begivenheden skulle sætte fokus på kvindelig omskæring, men hændelsen med kagen, hvor ministeren med et stort grin skærer kagen for nedefra og op, har skabt en masse kritik og anklager om racisme.

Nu ved jeg godt, at kunst ofte er til for at provokere og sætte ting på spidsen. Bevares! det er der ikke noget nyt i. Og ja, vi har ytringsfrihed, bla bla bla… Det er nu heller ikke det, det handler om, for vi kan vel alle blive enige om, at omskæring af piger er dybt forkasteligt og gruopvækkende. At kunstneren så også mener, at vi i Vesten har et romantisk billede af Afrika, og at det var dét, han ville gøre op med, kan jeg nok betvivle lidt. For man skal da godt nok have haft enorme skyklapper på, hvis man går og tror, at Afrika (et kontinent hærget af sult, fattigdom, borgerkrige, apartheid, masse-myrderier, voldtægter, børnesoldater… ja stort set alt grusomt man kan komme på) er et fredeligt paradis med smuk natur, eksotiske dyrearter og en kollektivisme blandt folk, der bringer vores egen 70’er hippie-kultur til skamme.

Mit problem med denne kvinde-kage ligger i 2 ting:

1) Hvis det her handler om omskæring af pigebørn i nogle afrikanske samfund, og hensigten var at sætte fokus på det (som jo er den officielle forklaring), så synes jeg, at det er gået ret så galt. For det første er alle (inkl. ministeren selv) ved at knække sammen af grin på billederne over dette på alle måde ikke-humoristiske emne. For det andet synes jeg ærlig talt, at det er super klamt (!!!) at forestille sig at skære i et menneskes kønsdele for så at spise det bagefter. Helt seriøst… er der nogen, der synes, at kannibalisme er appetitvækkende? Og som en ekstra lille detalje, var det kunstneren selv, der udgjorde hovedet på kagen og skreg, hver gang der blev skåret i kagen. Velbekomme, siger jeg bare…

2) Mit andet problem er den konstante stereotype fremstilling af afrikanere som vilde og primitive huleboer med maling i ansigtet og knogler og spyd som pyntegenstande på kroppen. Vi har en tendens her i Vesten til at fremstille alle ikke-vestlige kulturer på en meget fordomsfuld og lidt nedladende, ja nærmest klovne-agtig måde, og det er ærgerligt af mange grunde. Dels er der hele det etiske i at dele folk op i over- og undermennesker. Det siger sig selv. Men vi mister også selv rigtig mange nuancer i vores forståelse af verden, og så skaber vi en distance til de der “mærkelige uciviliserede skabninger” i stedet for at føle medmenneskelighed. Og som det fremgår af kunstnerens forklaring, så var meningen med kagen jo netop at vække vores medmenneskelighed mod behandlingen af pigebørn i Afrika. Så selvom man måske kan argumentere, at det er en ironisk og provokerende fremstilling, er den så ikke bare med til netop at fastholde de indgroede fordomme?

Derfor synes jeg, at den “svenske kulturminister kage” var en rigtig dårlig idé, og jeg kan ikke lade være med at stille spørgsmålstegn ved ministerens dømmekraft og situationsfornemmelse i det hele taget. Om hun bør gå af som minister eller ej, vil jeg lade svenskerne om at afgøre. Men som den svenske filminstruktør Ulf Malmros skrev på sin Twitter: “Vi har en gennem-dum kulturminister.”


Tegning fra Jørgen Clevins børnebog om Strudsen Rasmus

Dette indlæg blev udgivet i Diverse og tagget , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

5 svar til Racistisk kage?

  1. Luna siger:

    Er pointen i det ikke lige præcis at sætte fokus på de fordomme der er? Så er kagen jo perfekt, for det er jo ikke et problem at se på den og sige, at det ikke er en rigtig person!

    Mht at spise kagen – har du aldrig fået kagemand? Der skærer man halsen over på den, det er da mindst lige så sygt, og der spiser man jo også mellem benene?

    Og så: Er det virkelig så slemt, at de griner? Nej, det er ikke et sjovt emne, men hvad tror du f.eks. pointen med “humor mod aids” var? Det har lagt fokus på emnet, hvad er problemet så?

  2. Hvis de var en hvide kvinde på kagen, hvordan vil dein reaktion så være?

    • Luna siger:

      Omtrent det samme – ligeglad.
      Er spørgsmålet ikke nærmere hvordan din egen reaktion ville være? Det er dig der bliver forarget?
      Små børn griner da også når de skærer hovedet af kagemanden, er det så slemt?

  3. Hej Luna,

    Jeg vil starte med at sige, at du selvfølgelig har lov at have din egen mening. Men du stiller nogle konkrete spørgsmål, som jeg vil svare på.
    Jeg synes, at det var helt usmagligt med den kage, og man kan på ingen måde sammenligne det med en kagemand. Den var lavet for helt specifikt at ligne en lidende afrikansk kvinde, og den var tilmed rød indvendig for at symbolisere blod. Det er vildt ulækkert at se på, selv på billeder, og jeg må ærligt indrømme, at synet fik det til at vende sig i mig. Og hvor mange børn tror du ville finde det morsomt, hvis kagemandens hoved var en rigtig person, der skreg “af smerte”, når kniven blev sat i kagen?

    Til sidst vil jeg lige knytte en kommentar til kampagnen “Humor mod AIDS”, da jeg heller ikke her synes en sammenligning er berettiget. Kampagnens fokus var at gøre det sjovt at gøre en forskel. Den lagde ikke op til at gøre grin med hverken sygdommen eller de syge. Kagen her gør faktisk grin med de stakkels kvinder, der har gennemgået en traumatisk omskæring.

    • Luna siger:

      Hvis du synes den er ulækker, eller nogen af de tilstedeværende gjorde, kan du/de jo passende lade være med at spise den.. og den ser nu nærmere rødbrun ud? Men det er vidst smagssag🙂
      Mht. ‘lidende kvinde’, personligt synes jeg lidt det ligner en parodi, som sagt delen med fordomme.. Er det ikke noget den repræsenterer godt?

      Jeg tror såmænd børnene havde syntes det var sjovt! Det er jo præcis det de gør – skriger af smerte når man stikker kniven i. Forskellen er bare, at børnene skærer hovedet af først🙂

      Har du overvejet hvor mange kampagner der gør brug af humor? Det sælger! Mange er dødtrætte af at se lidende mennesker konstant, det er der nok af. Få folk til at grine, det husker de!
      Traumatisk? Du tror ikke kræftbehandling er traumatisk? Eller hvad med psykisk syge?
      Spørg ‘bageren’, har det været for at gøre grin? Bageren selv nævnte, at folk havde forstået den og dens mening forkert.

Skriv et svar

