Bananbrød med valnødder

Billede

Forleden havde jeg nogle over-modne bananer liggende, som jeg tænkte, at jeg snart måtte få brugt. Normalt bruger jeg modne bananer til smoothies, men denne gang besluttede jeg mig for at lave bananbrød.

Bananbrødet kommer oprindeligt fra Amerika, og første gang jeg prøvede det, var da også efter at have set et afsnit af Desperate Housewives, hvor Bree bagte bananbrød. Jeg har siden lavet det ofte, da det er ret lækkert og et sundere alternativ til kage. Det kan laves helt plain, eller man kan tilsætte nødder og/eller chokolade. Denne gang lavede jeg det med hakkede valnødder.

Ingredienser:

  • 100 g sukker
  • 2 æg
  • 1/2 dl olie
  • 3 modne bananer
  • 250 g hvedemel
  • 1 tsk. natron
  • 1 tsk. bagepulver
  • 1 tsk. vaniljesukker
  • 1/2 tsk. salt
  • 1/2 dl mælk
  • Evt. hakkede nødder og/eller hakket mørk chokolade (ca. 60 gram)

Fremgangsmåde:

  1. Rør olie, sukker og æg sammen.
  2. Blend eller mos bananerne og rør mosen i æggeblandingen.
  3. Bland de tørre ingredienser sammen og rør dem i bananblandingen samtidig med mælken.
  4. Vend de hakkede nødder forsigtigt i dejen.
  5. Hæld dejen i en brødform eller et lille ovnfast fad beklædt med bagepapir.
  6. Bag bananbrødet midt i ovnen ved 175 grader i 1 time.
  7. Lad brødet køle lidt af, inden den skæres.

Bananbrødet er lækkert enten til kaffen eller med et glas lækker friskpresset juice eller iskold lemonade. Server evt. med lidt marmelade eller creme fraiche. Skal det være lidt mere festligt, er en god vaniljeis også super lækkert til.

Velbekomme🙂

Tip! 
Overtræk bananbrødet med chokolade. Så er det ligesom en banankage – men feder mindre.
Bananbrød kan også sagtens fryses ned efter det er kølet af.

Dette indlæg blev udgivet i Brød og bagværk. Bogmærk permalinket.

4 svar til Bananbrød med valnødder

  1. Nikita siger:

    åh åh, det minder mig forfærdeligt meget om da jeg rejste i Mellemamerika og spiste bananabread til morgenmad!

  2. Tina Jensen siger:

    Lækker opskrift.. Den opskrift de har på banankage med chokolade her kan også anbefales:

    http://www.banankage.info/banankage-med-chokolade/

    Super fed blog i øvrigt🙂

Skriv et svar

