Lasagne med oksekød


Jeg har længe overvejet at lave en lasagne, men jeg har bare ikke haft tid – dårlig undskyld, for det tager højst en halv time, at bikse det hele sammen. Det er ikke fordi, jeg ikke elsker lasagne, for det gør jeg absolut. Og jeg har endda altid haft de ingredienser der skal til, men viljen har bare ikke helt været der. Men i dag var endelig en af de dage, hvor jeg har nået en lang række ting i huset, inklusiv denne lækre lasagne. Dine hverdagsgæster vil elske denne velduftende og lækre lasagne ret, for den smager så fantastisk. Hvis du er vegetar, kan du bruge den samme opskrift og blot udelade kød og tilføje flere grøntsager. Min favorit grøntsagslasagne er spinatlasagne, som jeg nok snart laver igen. Lasagne med squash, gulerødder og ærter er bestemt også en af favoritterne. Yummi😛
Lasagnen nydes bedst sammen med en god grøn salat.

Ingredienser: (4 personer)

  • 50 g smør
  • 1 stk. løg
  • 300 g hakket magert oksekød
  • 2 gulerødder
  • 1 dåse flåede tomater
  • 1 dåse tomatpure
  • 1,5 tsk. køkkensalt
  • 1 tsk. peber
  • 250 g fuldkornslasagneplader
  • 2 spsk. rasp
  • 50 g cheddar
  • 25 g smør
  • 2 spsk. hvedemel
  • 4 dl. letmælk
  • 1 knivspids reven muskatnød
  • 1 tsk peber
  • 2 spsk frisk oregano

Fremgangsmåde:

Kødsauce:

  1. Lad smørret smelte i en gryde. Svits løg og oksekød heri, til kødet smuldrer og har fået en mørk farve.
  2. Tilsæt revet gulerødder, tomater med væde, tomatpure, salt og peber.
  3. Lad kødsaucen koge ved svag varme og under låg i ca. 15 minutter. Tag kødet af gryden, tilsæt hakket oregano og kog saucen videre i ca. 10 minutter. Smag til.

Béchamelsauc:

  1. Smelt smørret i en gryde. Rør melet i.
  2. Tilsæt den varme mælk lidt efter lidt under omrøring. Det skal blive en glat sauce.
  3. Kog saucen tyk i ca. 5 minutter ved svag varme. Krydr med muskatnød, salt og peber.

lasagnen:

  1. Læg lagvis – kødsauce, lasagneplader, kødsauce, béchamelsaucen, lasagneplader, kødsauce og béchamelsaucen i et smurt, ovnfast fad.
  2. Drys lasagnen med ost og rasp og bag midt i ovnen i ca. 45 minutter ved 180 grader.

Velbekomme🙂

Dette indlæg blev udgivet i Børnevenlige retter, Frokost, Hovedretter og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

