Køkkentip og gode nødder

Igår kom jeg på tanken om at lave en kategori med forskellige køkkentip. Jeg har ofte små tip til de enkelte retter i slutningen af hvert indlæg, men den her handler mere om generelle konkrete tip og smarte tricks til f.eks. opbevaring, info om råvarer, mindske madspild samt enkle fif til at nemme hverdagen i køkkenet lidt. Har du selv nogle gode tip, du gerne vil dele ud af, så send dem gerne. Bloggen her er jo under konstant udvikling, og synes I, at der mangler noget eller noget, der kunne gøres anderledes, er I meget velkomne til at skrive jeres forslag, ris eller ros. Det ville jeg blive vældig glad for🙂

Det første indlæg i denne kategori er i virkeligheden et meget simpelt tip men ikke desto mindre noget, der lige gør hverdagen en anelse nemmere :) 
Jeg spiser ret tit hakkede nødder på min morgenmad og eftermiddagssnack – om det er lidt yoghurt/skyr, frisk frugt, is eller lignende, så er hakkede nødder ofte prikken over i’et. Det giver en lækker smag, god mæthedsfornemmelse og skøn knas. Meeeeen, det er altså ikke altid, at man lige har tiden eller tålmodigheden til at stå og hakke og snitte. Jeg har derfor i en periode brugt de der små poser, man kan købe med fine mandelsplinter eller hasselnøddeflager. De er rigtig gode som pynt på kager og desserter, da de er snittet så fint, men det er møj dyrt i længden, da man ikke får mange nødder for pengene😉

Jeg købte derfor i stedet en pose økologiske mandler, en pose økologiske hasselnødder og en pose økologiske valnødder. Kom ca. en håndfuld af hver i en minihakker og kør. Vupti, så er der lækker knasende nøddemix til det næste stykke tid, selv på de travle dage😛 Hvis man vil peppe det lidt op, kan man tilsætte en lille tsk. kanel eller riste nødderne på en tør pande inden de hakkes og vende dem i lidt soya eller honning. Kom nødderne i et lille glas med låg og stil det gerne frem – så har man det lige ved hånden samtidig med at det pynter fint.

Jeg vil slutte indlægget af med lidt grundlæggende information om nøddernes sunde egenskaber. Fælles for alle nødder er, at de generelt er fulde af proteiner, fibre og sunde umættede fedtsyrer, men der er også en hel del kalorier i, så man skal altså ikke bare gå amok i nødder. Anbefalingerne lyder på max. 30-50 gram om dagen – men det er altså de ubehandlede nødder, så undgå helst de saltede og olie- eller sukker-ristede nødder, da de er alt andet end sunde.
Følgende oversigt kan nok ikke bruges så forfærdelig meget i hverdagen med mindre man går meget op i ernæring og måler og vejer alt, man spiser. Men det er nu en meget sjov oversigt alligevel. Jeg har forsøgt at få de mest almindelige nødde-sorter med men er godt klar over, at det ikke er en komplet liste.  

Hasselnødder indeholder mange e-vitaminer, der er godt for især immunforsvaret. De indeholder også kalium, som er vigtigt for musklerne og hjerterytmen og folat, der er et B-vitamin.

Mandler er nogle af de nødder, der indeholder færrest kalorier. Der er mange proteiner og fibre i, så de mætter godt. Derudover er de rige på E-vitamin, folinsyre og blodtryksnedsættende mineraler. De er lidt søde i smagen og er derfor rigtig gode til desserter og på morgenmadsprodukter.

Valnødder har til gengæld mange kalorier, men også et højt indhold af alpha-linolenic syre (ALA), der siges at være et forstadie til fiskeolie og derfor rigtig godt for hjernefunktionen. Sjovt nok er valnødden også formet som en hjerne🙂

Cashewnødder er meget milde i smagen med også lidt kedelige vil nogen måske mene. Men de er faktisk ikke så ringe endda. De indeholder mange mineraler, magnesium (blodsukker-regulerende), zink og jern (vigtigt for at transportere blodet rundt i kroppen). Derudover indeholder de Biotin, som er et vandopløseligt B-vitamin, der bl.a. er med til at regulere sukkeromsætningen.

Pecannødder er en god kilde til både vitamin A, vitamin E, zink og B3. De har dog samtdig det højeste fedtindhold af alle nødder (ca. 80%), hvoraf hovedparten er de sunde umættede fedtsyrer. De bruges især i desserter og is. Grundet det høje fedtindhold har de en kort holdbarhed og kan derfor med fordel fryses.

Pistacienødder minder en del om mandlerne med få kalorier, mange fibre og proteiner. De er også en rigtig god kilde til carotenoider, som er en stærk antioxidant.

Jordnødder/peanuts er lidt jokeren her, for det er faktisk slet ikke en nød men en underjordisk bælgfrugt. Den får fog lov til at komme med her alligevel, da mange betragter den som en nød. Den indeholder mange proteiner samt antioxidanten respiratol, der er med til at bekæmpe kraftceller. Derudover er også de rige på vitamin E og zink. Naturel er de meget kedelige, men man kan lige riste dem på en tør pande og derefter tilsætte lidt soya (for det salte) eller lidt honning/kanel (for det søde).

Dette indlæg blev udgivet i Køkkentip og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

8 svar til Køkkentip og gode nødder

  1. Aj sikke nogle lækre billeder. Ikke alene at maden er lækker, men billederne er mindst ligeså lækre. Flot arbejde!🙂

  2. conny siger:

    Hov Hov – cashewnødder er da absolut ikke kedelige – de er da superlækre og nærmest kongen af nødder, hvis jeg skulle vælge🙂
    En god oversigt mht. kalorie- og andet indhold – og hyggeligt tip med det fine glas.

    • He he🙂 Ja, jeg tænkte nok, at det var lidt subjektivt. Jeg er nu også ok glad for cashewnødder og kan egentlig godt lide deres lidt bløde konsistens nogle gange. Nok ikke alene som topping, hvor der gerne må være lidt mere knas, men ellers er de rigtig gode.
      Godt du kan bruge oversigten🙂

  3. Pingback: Sunde amerikanske bananpandekager « Mad for galleriet

  4. Pingback: Skyr, skyr, og mere skyr | Mad for Galleriet

  5. Pingback: Stop madspild: omelet | Mad for Galleriet

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s