Nem og lækker lakrids-chai

Hvad sker der lige for vejret? Det har bare stået ned i stænger non-stop siden kl 8 i morges… Det passer altså ikke lige med juni og sommer oppe i mit hoved. Igår var bare sådan en fantastisk dag, hvor jeg i klip-klappere gik igang med projekt “mal-en-stol” nede i gården. Den blev vasket, slebet og grundet, og det var så meningen, at den skulle males i dag. Hmm… der er vist en, der ikke lige havde fået tjekket vejrudsigten:-/

Så nu sidder jeg i stedet med computeren ved vinduet og kigger ud på alle “paraplyerne”, der går forbi, mens jeg nyder en kop lækker hjemmelavet lakrids-chai (apropos lakrids, så husk at være med i konkurrencen om 3 pakker lækker luksus-lakrids fra Konnerup & Co.).

Jeg er ret vild med chai i alverdens varianter, men må sige, at jeg med tiden er tændt lidt af på det der pulver-værk. Det begyndte at gå ned af bakke, da jeg for længe siden fik en ret dårlig chai på en café, hvor det var gået lige hurtigt nok, så pulveret var ikke rigtig blevet opløst i mælken, da jeg fik den, hvilket resulterede i at jeg nærmest fik klumper af pulver galt i halsen. Puha, det var altså ikke rart😦 Kender I ikke det med, at hvis man får for meget af noget, så kan det bare ødelægge smagsoplevelsen af den ingrediens fremover?
En rigtig chai skal efter min mening være hjemmebrygget fra bunden af. Så bliver den til gengæld super lækker, og man ved, hvad der er i. Denne opskrift er ret simpel og nem at gå til. Nogle vil nok mene, at det ikke er en rigtig chai, eftersom der ikke er te i, og det kan der måske være noget sandhed i, men det ændrer ikke på, at den stadig er vildt god😛

Ingredienser (2-3 krus):

  • 3 dl minimælk
  • 2 dl soyamælk m. vanilje
  • 1/2 vaniljestang, flækket på langs
  • 1 kanelstang
  • 4 stk. nelliker
  • 1/2 -1 tsk. lakridspulver

Fremgangsmåde:

  1. Varm mælken sammen med ingredienserne. Pisk evt. let med et piskeris.
  2. Lad den trække en halv times tid, inden den varmes op igen.
  3. Pisk lidt varm mælk op med en mælkeskummer (jeg har denne smarte fra Nespresso, som også opvarmer mælken samtidig med at den skummes).
  4. Hæld chai’en op i et glas eller i et krus og slut af med mælkeskum på toppen. Pynt evt. med lidt lakridssirup eller lakridspulver.

Tip! Har du mere chai tilbage i gryden, kan du komme det i en termokande til senere brug.


Dette indlæg blev udgivet i Drikke og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

