Ultimativ frugtsalat

Som barn fik jeg tit serveret frugtsalat til dessert, men må ærligt indrømme, at der ikke var udpræget god kemi mellem den blandede frugt og mig. Da jeg blev lidt ældre lavede jeg en lidt anderledes en af slagsen – netop denne her..😛 Med alt andet end æble, pære banan som man hurtig kan blive træt af. Jeg kan godt sige jer, at oplevelsen er helt anderledes end da jeg plejede at få det serveret som barn. Sikke en lækker dejlig salat/dessert, og her har jeg i mange år gået rundt med forestillingen om, at frugtsalat og jeg ikke var noget godt match.

Ingredienser: (til ca. 5-6 personer)

Frugtsalat:

  • Én bakke jordbær
  • 1 stor honningmelon
  • 1 bakke vindruer
  • 1 bakke kirsebær
  • 1 ananas
  • 2 bakker blåbær
  • 2 mangoer
  • 100 g hasselnødder
  • 100 g god mørk chokolade – f.eks. Friis-Holms prisvindende 70% Chuno.

Creme:

  • 5-6 dl. fløde
  • 2 pasteuriseret æggeblommer
  • 90-100 g rørsukker
  • 1 vaniljestang

Fremgagsmåde:

Creme:

  1. Start med at piske fløden til en fast men let masse.
  2. Hæld pasteuriseret æggeblommer, sukker og vanilie i en anden skål. Pisk det sammen til en hvid æggesnaps.
  3. Hæld æggemassen i fløden og pisk det sammen.

Frugtsalat:

  1. Rens frugten og skær i mindre stykker
  2. Rist hasselnødderne i en 175° varm ovn i ca. 10 minutter. Hak dem groft og sæt evt. lidt til side til pynt.
  3. Hak chokoladen. Bland det hele sammen og servér i en stor, skøn pærevælling.

Velbekomme🙂

 

Dette indlæg blev udgivet i Desserter, Salater, Snack. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

