Vaniljesyltede søde kartofler

Jeg købte forleden en bakke søde kartofler uden en egentlig ambition med dem. Jeg fandt dem bare i øko-afdelingen og tænkte: “tja, hvorfor ikke?!”. Men jeg må ærligt indrømme, at søde kartofler altså ikke liiiiige er det, jeg ynder at bruge allermest i madlavningen. Jeg synes, de kan være super lækre i især marokkanske gryderetter, hvor de tilfører en let sødlig og nøddeagtig smag. Det marokkanske køkken er efter mening også helt sublimt til netop at blande sødt og saltet i madlavningen.

Nå, men her stod jeg så med denne bakke søde kartofler, som jo skulle bruges inden de blev for gamle. Jeg kom så til at tænke på amerikansk Thanksgiving, hvor søde kartofler med mørkt sukker og appelsinsaft er en klassiker som tilbehør til kalkunen. Det kan minde lidt om vores brune kartofler ved juletid, dog med en mere pikant smagsoplevelse pga. det sød-syrlige. Jeg besluttede at give det et forsøg på min egen måde, og resultatet blev disse vaniljesyltede søde kartofler, der smagte skønt og bogstavelig talt smelter på tungen🙂 Vi fik dem med et stykke mørt okse og en sprød salat med med bl.a. rå gulerødder. Til denne ret er det meget rart med en salat med bid i, da det ellers kan blive lige blødt nok😉
Næste gang vil jeg nok prøve kartoflerne til fjerkræ. Det tror jeg også kunne være et hit.

Ingredienser til ca. 4 personer:

  • 1 bakke søde kartofler (ca. 4-5 stk.)
  • Saft og skal af en usprøjtet appelsin
  • Kornene fra 1/2 vaniljestang
  • 2 spsk. estragoneddike
  • 1/4 dl vand
  • 50 g smør, skåret i små tern
  • Salt og friskkværnet peber

Fremgangsmåde:

  1. Skræl kartoflerne, skær dem i grove tern og kom dem i et ovnfast fad.
  2.  Skræl appelsinen med en kartoffelskræller (undgå at få det hvide fra skrællen med) og kom dem i fadet sammen med appelsinsaften og kornene fra vaniljestangen.
  3. Hæld eddike og vand i fadet og fordel smørret ovenpå kartoflerne. Krydr godt med salt og peber.
  4. Dæk fadet med staniol og bag kartoflerne i ovnen ved 200 grader til de er møre (ca. 15-20 minutter).

Velbekomme🙂

 

Dette indlæg blev udgivet i Tilbehør, Vegetar og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

