Sommerlig jordbærsalat

Kan man gå igennem en sommer uden danske jordbær? Jeg kan i hvert fald ikke, så her forleden, da jeg kørte forbi en lille gårdbod med nyplukkede jordbær og ærter et sted på landevejen mellem København og Tisvildeleje, måtte jeg da lige holde ind til siden og kigge nærmere på sagerne: 1 bakke for 20 kr. og 3 for 50. Jamen, så må det jo blive 3😀

Og så skulle der ellers nydes jordbær i stor stil, for den eneste ulempe ved denne lækre bærsort er, at de desværre ikke holder sig friske særlig længe. Der er andre bær, som f.eks. hindbær og blåbær lidt mere modstandsdygtige.
Nå, men en af de ting, jeg brugte jordbærerne på, var en lækker og frisk jordbærsalat. Jeg kan rigtig godt lide frisk frugt i en salat. Det giver en sød-syrlig tvist (afhængig af hvilken frugt man bruger selvfølgelig). En af favoritterne er galia- eller cataloupe melon, men jordbær er altså også et hit, så det er bare om at kaste sig ud i det nu, hvor det er sæson.

Her er opskriften på min version, men du kan selvfølgelig bare lave den, som du selv synes. Jeg vil dog klart anbefale at komme lidt knas i, så det hele ikke bliver alt blødt. Jeg brugte mandler og sprøde spinatblade. Det gik rigtig godt sammen med resten🙂

Ingredienser:

  • 1 bakke jordbær, snittet groft
  • 40 g hakkede mandler
  • 1 bakke spinatblade
  • 1 avocado
  • lidt frisk mynte

Dressing: Olivenolie, 1 tsk. hvid balsamicoeddike, 1 tsk. trøffelolie, saft af 1 lime, friskkværnet salt og peber.

Velbekomme🙂

Dette indlæg blev udgivet i Salater, Vegetar og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

