Stop madspild: omelet

Her er et lille snapshot af min morgenmad i dag. Det var en rigtig brug-madvarer-inden-de-bliver-for-gamle cocktail, og det gav mig idéen til at lave en ny kategori, som jeg vil kalde “Stop madspild”. Det er egentlig længe siden, at jeg tænkte på, at give nogle gode fifs til, hvordan man kan bruge sine madrester, og jeg havde oprindeligt forestillet mig, at det skulle ligge under køkkentip-kategorien, men jeg synes faktisk, at det er en så vigtig sag, at den fortjener sin egen kategori🙂

Og første skud på stammen er så denne omelet. En omelet er bare helt genial til at få brugt sine madrester dagen derpå, da man kan komme stort set alt i. Igår aftes fik vi sunde hotdogs, hvor vi havde lavet en masse små skåle med hakkede grøntsager, så man kunne mixe sin helt egen hotdog (fik desværre ikke taget noget billede af det). Der var så nogle pølser og lidt grønt (bla. peberfrugt, rødløg og tomater) tilovers, som jeg blandede i min æggemasse. Jeg lavede æggemassen på 1 helt æg og 2 bægre pastauriserede æggehvider. Krydr med salt og peber og hvad man ellers synes. Jeg tilføjede lidt revet parmesan og tørrede chiliflager, så det gav lidt spræl😉

Fordelen var, at det hele (pånær pølserne) allerede var hakket, så det tog ikke mere end et par minutter at forberede. Og det er jo altid Dejligt😀 Mens omeletten simrede på panden, hakkede jeg to blommetomater som tilbehør og pressede 3 appelsiner til et herligt glas frisk appelsinjuice. Appelsinerne var også ved at blive lidt rynkede i det, så igår aftes kom jeg dem i køleskabet, så de var dejligt kolde om morgen.

Så alt i alt var det en mættende morgenmad med samvittigheden i orden🙂
Har du gode ideer til, hvordan man kan mindske madspild i hverdagen, så hører jeg meget gerne om det🙂

 

Dette indlæg blev udgivet i Morgenmad / brunch, Stop madspild og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

5 svar til Stop madspild: omelet

  1. Ser virkeligt lækkert ud! Hvor er du god🙂

  2. Pingback: Pizza blanco | Mad for Galleriet

  3. Sanne Johannsen siger:

    Begræns madspild !
    ja, jeg har fundet ud af, at hvis vi laver en salat en aften, og vi ikke får spist det hele, gemmer jeg det til dagen efter. Så steger jeg evt. noget hakket kød på panden, eller hvis man har en rest kød, eller noget kyllingefilet eller hvad man nu lige har. Når kødet er stegt, hælder jeg enten creme fraiche, kaffefløde eller en dåse flåede tomater over, og så hælder jeg resten af salaten over i panden, hele molevitten, og lader det varme med, salaten må gerne være lidt sprød endnu. Jeg krydrer det hele med allround krydderi, eller bare salt, peber og lidt paprika. Jeg serverer ris, pasta eller groft brød til retten.

    Fin blog du har, manglede inspiration til kikærter, da jeg aldrig har prøvet det før, og blev inspireret af din suppe, som jeg vil prøve.

    Mange hilsner fra
    Sanne Johannsen

    • Hej Sanne,

      Tak for det gode “Stop madspild” tip. Dem kan man aldrig få for mange af🙂
      Du skal helt klart prøve at lave harira. Det er en skøn og fyldig suppe, som nok skal blive efterårets/vinterens favorit🙂 Skriv gerne hvad du synes om den. Det er altid hyggeligt med feedback på ens opskrifter. God weekend🙂

Skriv et svar

