Pizza blanco

Der er bare noget lækkert over en god hjemmelavet pizza. Jeg har før givet eksempler på nemme og lækre pizzaer, bl.a. denne grøntsagspizza og disse små mini pizzaer. Den opmærksomme læser vil nok lægge mærke til, at jeg ikke bruger den samme pizzadej hver gang. Det skyldes, at jeg sjældent følger en fast opskrift, men ofte bare sjusser mig lidt frem med hvad jeg nu lige har liggende. Så det er nok mere fyldet, der er interessant her og forhåbentlig kan give inspiration til, hvad man kan putte i sin pizza. Fælles for mine pizzaer er dog, at det som regel er en grov dej. Lidt frelst er man vel😉

Pizza er også rigtig god at lave, når man vil have tømt ud i køleskabet og mindske madspild, da der nærmest ikke er grænser for, hvad man kan putte i – det er lidt på samme måde som med omeletten. Gårsdagens mission var derfor at lave to pizzaer med hvad jeg nu havde i skabene. Det var jo søndag🙂 Den ene blev lavet med den traditionelle tomatsovs, spinat, røget laks og toppet med friskhøvlet parmesan (opskriften må I få en anden dag). Den anden blev denne kartoffelpizza – eller pizza blanco, som den kaldes i Italien. Jeg lavede den på en lidt utraditionel måde ved også at tilsætte en dåse tun, men det kan man sagtens undlade, hvis man ikke synes. Jeg synes nu, det var rigtig lækkert🙂

Dej (1 pizza):

  • 45 g gær
  • 1,5 dl lunkent vand
  • 3 spsk. olie
  • 1 tsk. salt
  • 2 dl hvedemel
  • 3 dl grahamsmel

Fyld:

  • 3 store kartofler
  • 1 dåse tun
  • 1 løg
  • 1 pakke bøfmozzarella
  • Rosmarin (helst frisk, men da jeg ikke lige havde noget, måtte jeg ty til tørret)
  • Evt. friskrevet parmesan på toppen

Fremgangsmåde:

  1. Gæren røres ud i vandet.
  2. De øvrige ingredienser tilsættes og dejen æltes godt igennem.
  3. Stilles til at hæve overdækket i ca. 60 min.
  4. Imens dejen hæver, forberedes kartoflerne. Skyl dem godt og snit dem i fine skiver. Brug gerne et mandolinjern. Har man ikke sådan et, kan man snitte dem med en kniv, men hvis de bliver for tykke, kan det være en god ide at forkoge kartoflerne, da de ellers ikke kan nå at blive gennembagt i ovnen.
  5. Gnid kartoffelskiverne i lidt olivenolie.
  6. Når dejen er færdighævet, rulles den ud til den ønskede tykkelse og kommes på et stykke bagepapir, der lige er blevet smurt med lidt olivenolie. Det giver en dejlig sprød bund. (Se nedenfor hvordan du nemt får din pizzadej over på bagepapiret)
  7.  Så er det på med fyldet: start med at fordele tunen på din pizza. Læg derefter kartoffelskiver på og drys med rosmarin. Fordel så løgringene og slut af med mozzarellaen, som du bare kan dele med fingrene. Krydr med groft salt og friskkværnet peber.
  8. Bages i ovnen ved 200 grader i ca. 20 min.

Velbekomme🙂

Tip! For nemt at få sin udrullede dej op på bagepapir, kan man folde den sammen 2 gange og så løfte den over på bagepapiret. Fold dejen ud igen med det samme.

Tip! Har man ikke en bagesten, kan man forvarme sin ovnplade og derefter sætte bagepair med pizzaen på, når den er klar til at komme i ovnen. Det er også med til at give en lidt mere sprød bund.

Dette indlæg blev udgivet i Børnevenlige retter, Frokost, Hovedretter, Stop madspild og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

