Æblekage – i en delicious version

Det er efterhånden ved at være lang tid siden, at jeg sidst har givet lyd fra mig her på bloggen – og det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg har savnet det rigtig meget! Jeg har været på en dejlig lang sommerferie med mine nærmeste. Jeg må dog erkende at jeg ikke lige har haft tid og overskud til at slippe hænderne løs i køkkenet, midt i Afrikas hede.😉 Jeg er nu vendt tilbage og I kan glæde jer til endnu et væld af nye pragtfulde opskrifter. Det er nu ved at være skolestart og jeg er endelig faldet til ro efter en lang og hård omgang jetlag. 

Jeg har længe gået og haft lyst til æblekage, men jeg har haft svært ved at vælge opskrift. Jeg brugte derfor mandag formiddag på at lede og lede og faldt for denne. Jeg kan love jer for, at den gjorde lykke. Og det skønne ved æblekagen er, duften der fylder lejligheden af den karamelliserede sukker, der går i forening med de friske og søde æbler. Uhm, det er bare godt! :-) 

Ingredienser:

  • 250 g smeltet smør
  • 200 g rørsukker/sukker
  • 4 æg
  • 225 g mel
  • 1 tsk. bagepulver
  • 4 tsk. vanillesukker
  • 7 æbler –  helst søde og modne
  • 2 spsk. kanelsukker

Fremgangsmåde:

  1. Start med at skræl æblerne, del dem i kvarte, fjern kernehuse og skær hver æblebåd i 5 – 6 tynde skiver.
  2. Tænd ovnen på 180 grader og beklæd en stor springform (ca. 28 cm.) med bagepapir.
  3. Pisk smør og sukker grundigt sammen.
  4. Tilsæt æg – ét af gangen.
  5. Sigt herefter mel, bagepulver og vanilje i blandingen.
  6. Læg halvdelen af æbleskiverne i bunden af springformen. Drys 1 spsk. kanelsukker på.
  7. Hæld dejen ovenpå og fordel resten af æbleskiverne ovenpå dejen og drys 1. spsk. kanelsukker på.
  8. Kagen sættes nu i ovnen i 1 time ved 180 grader.

Velbekomme🙂

Tips: Server æblekagen med evt.  lidt creme fraiche – yummi :-P 

Dette indlæg blev udgivet i Brød og bagværk, Kager og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

