Fennikelsalat med blommer & krydret dressing

Jeg har denne gang kastet mig ud i at lave en fyldig og frisk salat baseret på fennikel og blommer der er rundet af med en lækker krydret dressing, der sætter prikken over i’et.    Salaten serveres som tilbehør til kød eller fisk, og i madkassen med et stykke ristet rugbrød. Jeg har lagt mærke til at der er mange der ikke bryder sig om fennikel. Netop pga. dens markante lakridsagtige smag. Det tog dog også noget tid at finde ud af, om jeg egentlig brød mig om den lysegrønne knold, der er supersund og rig på både A-, B- og C-vitaminer. Jeg foretrækker fennikel i salater, da den typisk mister sin milde og lette sødme når den koges. Hér er lidt oplysninger om den sunde og lækre knold.🙂

Ingredienser: (4 personer)

Salat:

  • 2 fennikel
  • 1 bundt persille
  • 1/2 bakke champignon
  • 1 rød peberfrugt
  • 2 blommer
  • 50 g hasselnødder

Dressing:

  • 2 spsk. olivenolie
  • 1 spsk. grovkornet sennep
  • Saften af 1 lime
  • Lidt stødt chili
  • 1 tsk. karry
  • Salt & peber

Fremgangsmåde:

  1. Snit fenniklerne meget fint i strimler.
  2. Hak persillen fint. Rens champignonerne og snit dem i skiver.
  3. Hak peberfrugten blommerne i tern og bland det hele i en skål.
  4. Hak hasselnødderne og rist dem på en tør pande i 2-5 minutter.
  5. Bland olie, sennep, limesaft, karry, chili, sennep, salt og peber.
  6. Hæld det over salaten og drys til slut med ristede hasselnødder.

Velbekomme🙂

Dette indlæg blev udgivet i Frokost, Salater, Tilbehør og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

