Festlige fødselsdagsboller

Sidste weekend var der lagt op til børnefødselsdag, og temaet var Barbapappa (efter fødselarens eget ønske), så jeg skulle jo finde på noget, der kunne falde ind i den ramme. Nu er jeg desværre ikke den mest kreativt anlagte (indrømmet), og jeg er heller ikke meget for dyre eller alt for tidskrævende projekter, så når jeg endelig finder på en fiks idé, der tilmed er super nem og enkel, ja så bliver jeg helt glad indeni🙂Disse farverige boller er super nemme og enkle at lave, og jeg kan love for, at de skabte begejstring hos både store og små. Yay!🙂 Toppingen er farvet kokos (og et par stykker med frysetørrede hindbær), som jeg har farvet med naturlig frugtfarve, som jeg fandt hos dem her. Det var det eneste sted, jeg kunne finde naturlig frugtfarve, og de var tilmed så søde at sende samme dag, så jeg kunne nå at modtage dem i tide, da jeg jo traditionen tro aldrig formår at være i god tid:-/ Troede egentlig ikke, at det ville være så svært at finde naturlig frugtfarve, men alle supermarkeder, Panduro, og endda Specialkøbmanden havde kun syntetisk. Så nu er opfordringen hermed givet videre🙂

Nå, men tilbage til fødselsdagsbollerne. Kokosen blev farvet aften forinden og lagt i køleskabet hen over natten, så den var klar til selve dagen. Sådan en børnefødselsdag starter jo forholdsvis tidligt, så jo flere ting, man kan få af vejen, des bedre. Farvningen gøres lettest ved at komme kokosen ned i en frysepose, hælde nogle få dråber farve ned i (pas på med at komme for meget i, da det så vil klistre sammen), og så ryste posen godt. 

Til selve bollerne, kan man bruge en hvilken som helst opskrift, man nu kan lide. Et godt råd i forbindelse med børnefødselsdage er dog at lave dem så simple som muligt. Mange børn er ret kræsne, så undlad ting som rosiner, nødder, tørret frugt osv. til en anden god gang (så kan du f.eks. lave disse her😛 )
Så med det i tankerne, lavede jeg denne gang dejen af en blanding af hvedemel og grahamsmel ud fra denne opskrift, der lovede verdens nemmeste og hurtigste boller. Tja, tjo… de var da godt nok nemme at lave, men dejen blev ved med at være sådan lidt slatten i det, uanset hvor meget ekstra mel, jeg kom i, så jeg måtte kæmpe lidt med at forhindre bollerne i at blive for flade. Den ekstra mængde mel gjorde så også, at de desværre kun holdt sig gode på selve dagen. Allerede dagen efter var de ret hårde og tørre😦
Men fordelen var, at dejen kunne bikses sammen aften forinden, og så krævede den ikke nogen omfattende æltning. Hurra for det! 

Når bollerne er kølet ned, pensles de på toppen med en smule tyndblandet glasur og så på med kokosen. Glasuren gør også, at de lige får et hint af sødt uden at det bliver for meget. 

Voila, så er der farverige fødselsdagboller.
Velbekomme🙂

Ps. Og så kan jeg helt klart anbefale disse grillpinde fra Søstrene Grene. De er super nemme at arbejde med og behagelse at spise af. Thumbs up!🙂

 

Dette indlæg blev udgivet i Børnevenlige retter, Brød og bagværk, Morgenmad / brunch og tagget , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Festlige fødselsdagsboller

  1. Lene siger:

    Jeg er selv på jagt efter naturlig farv og vil derfor høre om de farver du bruger smager af noget? Altså smager det du farver rødt så af rødbede?

Skriv et svar

