Kylling og rodfrugter i kokosmælk

Nu er det efterhånden ved at være tid til varmende efterårsretter og rodfrugter i lange baner. Jeg må indrømme, at rent grøntssagsmæssigt er efterår/vinter ikke lige min favorit. Ovnbagte rodfrugter kan da godt gå an i ny og næ, men det er ikke det mest spændende, og jeg ender ofte med at blende de kære grøntsager i alverden suppe-varianter. Det luner jo også godt i disse grå og kolde tider🙂 Det var så også min første plan med den bakke pastinakker, jeg havde liggende i grøntsagsskuffen, og som jeg i en uge pænt havde gjort alt for at undgå. Men nu tiden kommet til at de enten skulle videre i økosystemet eller laves til noget spiseligt. Så da jeg så denne opskrift, tænkte jeg, at det da bestemt var et forsøg værd, og hvis man tilsatte lidt kylling, ville det måske blive ret lækkert endda. Og guess what?! Det gjorde det også😉 Så denne ret kunne snildt gå hen og blive en af efterårsfavoritterne, og så kan man jo altid variere den i det uendelige.

Jeg havde ikke lige alle de forskellige krydderi-frø og korn liggende, da jeg for det meste tyr til de stødte varianter (jeg har dog peberkorn og også korrianderfrø af en eller anden årsag), så udover ovenstående brugte jeg stødt krydderi. Det gik helt fint, så det kan man sagtens gøre. Her er opskriften, som jeg lavede den:

Ingredienser (ca. 4 personer):

  • 2 kyllingefileter, skåret i tern
  • Ca. 700 g blandede rodfrugter. Jeg brugte 2 pastinakker, 2 gulerødder og 4-5 kartofler
  • 1 rødløg
  • 1/4 rød chili
  • 1 tsk. stødt kardemomme
  • ½ tsk. peberkorn
  • 1 tsk. spidskommen
  • 1 tsk. korianderfrø
  • 1 stort fed hvidløg
  • 1 spsk. frisk revet ingefær
  • 1 spsk. raps- eller olivenolie
  • 1 dl yoghurt naturel
  • 1 dåse kokosmælk
  • 1 bakke babyspinat ca. 100 g

Tilbehør: Groft brød eller ris.

Fremgangsmåde:

  1. Rens kyllingen og skær den i tern.
  2. Skræl rodfrugterne, og skær dem i passende mundrette stykker.
  3. Hak løget groft.
  4. Halver chilien, skrab kernerne ud, og hak den fint.
  5. Rist peberkorn og korianderfrø på en tør pande i et par minutter. Tilsæt de stødte krydderier og bland det sammen til det dufter skønt og krydret.
  6. Stød derefter krydderierne i en morter sammen med chili, hvidløg og ingefær indtil det er blevet til en lækker tyk krydderipasta.
  7. Varm olien på en sauterpande eller i en gryde og rist krydderpastaen under omrøring i olien i ca et minut.
  8. Tilsæt Kyllingen og steg den i et par minutter.
  9. Tilsæt grøntsagerne og vend godt rundt. Steg i yderligere et par minutter.
  10. Tilsæt yoghurt og kokosmælk, og læg så låg på gryden. Lad rodfrugterne simre ved svag varme i ca. 20 min., til de er møre.
  11. Server retten i skåle eller dybe tallerkener og drys med lidt hakket spinat og evt. hakkede cashewnødder, og server med godt brød og/eller evt. ris.

Velbekomme🙂

Dette indlæg blev udgivet i Børnevenlige retter, Hovedretter, Kylling og fjerkræ, Supper og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

