Valnøddelagkage med nougatcreme

Eid al-Adha (den islamiske eid-fest) nærmer sig, og det betyder traditionen tro lækker mad og glade dage. Jeg har her på det sidste øvet mig lidt i at lave lækre kager som jeg kan servere på eid-dagen. Jeg glæder mig til at dele alle de lækre opskrifter på både kager og hovedretter fra eid-dagen. Én af de kager jeg er sikker på vil falde i god jord hos alle, er denne lækre valnød/nougatlagkage, som jeg mener er den bedste lagkage.🙂 Jeg ønsker jer alle sammen en glædelig og velsignet Eid al-Adha.🙂

Ingredienser: (Til 12 pers.)

Valnøddebund:

  • ½ vaniljestang
  • 4 æg
  • 110 g sukker
  • 100 g finthakkede valnødder
  • 150 g hvedemel
  • 1  tsk. bagepulver
  • En smurt rund bageform. 24 cm. i diameter

Nougatcreme:

  • 6 stk. blade husblas/agar-agar (Lavet af tang. Kan købes i de fleste helsekostforretninger)
  • 300 g blød nougat
  • ½ dl stærk nybrygget kaffe
  • 6 dl piskefløde
  • 100 g pasteuriserede æggeblommer

Drys:

  • Ca. 150 g finthakkede valnødder til pynt.

Fremgangsmåde:

Valnøddebund:

  1. Flæk vaniljestangen på den lange led og skrab kornene ud med en lille kniv.
  2. Mas kornene sammen med en anelse af sukkeret med kniven således at kornene skilles ad.
  3. Pisk æg, vaniljesukker og sukker til en tyk æggesnaps.
  4. Hak valnødderne fint og bland dem godt med hvedemel og bagepulver.
  5. Vend “snaps” og valnøddeblandingen forsigtigt sammen.
  6. Bag bunden i en 175 grader varm ovn til den er godt gylden og giver efter ved tryk – ca. 25 min. afhængigt af ovnen.
  7. Afkøl bunden helt og befri den efterfølgende fra formen.

Nougatcreme:

  1. Læg husblassen i blød i 1/2 liter koldt vand i 1/2 time.
  2. Kom nougaten i en skål og smelt den over et varmt vandbad (vandbadet må ikke koge).
  3. Pisk fløden til let skum.
  4. Vrid den udblødte husblas fri for vand og smelt den sammen med kaffen i en lille gryde for svag varme – den skal  være helt smeltet og godt lun.
  5. Kom æggeblommerne og den smeltede husblas op i den smeltede nougat og pisk kraftigt.
  6. Vent 5 min. og kom så halvdelen af flødeskummet op nougatmassen – pisk godt.
  7. Kom nu nougatblandingen op i skålen med den resterende kolde flødeskum og vend det forsigtigt sammen til en ensartet creme.
  8. Flæk den afkølede valnøddebund med en stor savtakket kniv, så der nu er 2 bunde.

Opbygning:

  1. Læg den ene valnøddebund i bunden af den runde kageform.
  2. Del nougatcremen i 3 lige store portioner.
  3. Fordel den ene del  på valnøddebunden og læg den anden valnøddebund ovenpå – pres let.
  4. Smør den anden del jævnt på toppen og stil kagen i fryseren i 2 timer. OBS: Den sidste 1/3 dækkes til med film og stilles i køleskabet til kagen skal pyntes.

Pyntning:

  1. Tag kagen ud af formen og befri den for bageformen.
  2. Hak valnøddekernerne ultra fint.
  3. Pisk den sidste 1/3 nougatcreme luftig med en håndmikser og kom den op i en engangssprøjtepose med en rund, glat 12 mm. tyl i.
  4. Sprøjt en anelse creme ud på toppen af kagen og smør det ud over hele kagen som et tyndt lag “lim”.
  5. Drys de finthakkede valnødder overalt på toppen og på siden.
  6. Opbevar kagen på køl og server den kold.

Velbekomme🙂

Tip! For at pynte kagen lidt kan du evt. sprøjte “kugler” af cremen, så hvert kagestykke er pyntet. Afslut evt. med chokoladepynt eller blot 12 stk. hele valnøddekerner.

Dette indlæg blev udgivet i Brød og bagværk, Desserter, Kager og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

7 svar til Valnøddelagkage med nougatcreme

  1. Sadaf siger:

    Hvor finder du halal husblas ?

    • Hej Sadaf🙂
      Det jeg har brugt er halal husblas fra Marokko. Jeg ved faktisk ikke hvor man kan købe halal husblas her i DK. Ellers vil jeg anbefale agar-agar (lavet af tang) som fås som mel og som flager i de fleste helsekostforretninger. Jeg mener også at Irma og Brugsen har ager-ager pulver.🙂

  2. girlslovefood siger:

    UH!! Hvor ser den lagkage smækker ud, den fortjener ros! Har lige lovet min kæreste, den bliver lavet til hans fødselsdag😉
    – Signe

  3. Jeppe siger:

    Den ser rigtig spændende ud. Jeg har længe været interesseret i at prøve nogle mellemøstlige kager af, så den skal klart laves. Fedt, du er så grundig med billeder og proces.

Skriv et svar

