Verdens nemmeste brunsviger

Brunsviger1

Jeg skulle finde på en nem og hurtig kage forleden, der ikke skulle indebære ekstra indkøb (med andre ord, den måtte kun indeholde ting, jeg allerede havde på lager). Valget faldt på denne brunsviger-opskrift, der er super nem, enkel og hurtig. Og så smager den altså bedre end dem, man kan få hos bageren (synes jeg)🙂

Ingredienser:
Dej:

  • 250 gram hvedemel
  • 25 gram gær
  • 25 gram smør
  • 1 1/2 dl mælk
  • 25 gram sukker
  • 1 æg

Fyld:

  • ¼ brev vanilje-kagecreme
  • 150 gram brun farin
  • 75 gram smør

Fremgangsmåde:

  1. Smørret smeltes i mælken og afkøles til det er lunt.
  2. Smuldr gæret i melen og hæld den lune mælk over. Rør det godt sammen med de resterende ingredienser. 
  3. Dejen skal være godt klistret. Drys lidt mel over den, tildæk den og lad hvile i ½ time
  4. Imens dejen hviler, forvarmes ovnen til 175 grader og kagecremen forberedes ifølge anvisningen på pakken.
  5. Smørret til fyldet smeltes langsomt i en gryde, og når det er smeltet tages gryden af varmen og farinen blandes i.
  6. Tilsæt kagecremen i farinen og rør det godt rundt.
  7. Når dejen er færdighævet, æltes den lige sammen (tilsæt evt. lidt mere mel, hvis den er for klistret).
  8. Dæk et fad (ca. 18×28 cm) med bagepapir og fordel dejen (brug evt. en smule vand til at sprede den ud med hvis nødvendigt).
  9. Læg fyldet ud over dejen og brug en ske til at lave fordybninger i dejen så fyldet kan lægge sig i lommerne.
  10. Bages i ovnen ved 175 grader i ca. 25 min.

Velbekomme🙂

Brunsviger2

Bloglovin

Dette indlæg blev udgivet i Kager og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Verdens nemmeste brunsviger

  1. Elsebeth siger:

    Tror du, at jeg kan bruge hjemmelavet lagkagecreme i stedet for, og mon der så skal lidt mere mel i, for at cremen bliver mere bageegnet. Jeg har fået købecreme i en lagkage engang, og den brød jeg mig ikke om!
    Dine croissanter uden fyld går deres sejrsgang her hos mig. Når de er tøet op, får de 4 1/2 minut i en meget varm ovn, og de dukker frem meget lette og sprøde og smager som en drøm, endnu engang tak for opskriften. Det er den bedste, jeg har fået i mange år!

Skriv et svar

