Snickerskage

Så blev det min tur til at lave den populære snickerskage. Man har hørt så mange rygter om hvor fantastisk lækker den er. Jeg måtte derfor prøve den på nogle ligeså fantastiske veninder. Det eneste jeg kan sige er, at den helt bestemt lever op til sit ry. Opskriften har jeg fra skønne Emily Salomon – dog med få justeringer.🙂

DSC_0200

Ingredienser:

Bund:

  • 200 g smør
  • 3 dl sukker
  • 3 æg
  • 4 dl mel
  • 1,5 tsk. bagepulver
  • 250-300 g saltede peanuts (evt. mere eller mindre)

Karamel:

  • 1,5 dl fløde
  • 1,5 dl sirup
  • 1 tsk. vanilje eller korn fra én vanillestang
  • 75 g smør
  • 2 dl sukker

Chokolade:

  • 300 g chokolade (helst mørk eller en blanding af mørk og lys)
  • Evt. 0,5 dl fløde

Fremgangsmåde:

Bund:

  1. Smelt smørret og pisk det godt sammen med sukker.
  2. Tilsæt æg et ad gangen og pisk godt hver gang.
  3. Sigt mel og bagepulver i bladningen imens du røre godt rundt.
  4. Hæld blandingen i en bradepande og fordel peanuts over. (Pres evt. peanuts ned i dejen).
  5. Bag ved 200 grader i ca. 30-40 minutter – alt afhængig af form og ovn. Tjek med en stikpind.

DSC_0093

DSC_0099Karamel:

  1. Ingredienserne til karamellen bringes i kog.
  2. Lad det simre i ca. 10 min. Test om karamellen tykner ved at hælde en tsk. af karamellen i koldt vand. Hvis ikke størkner, skal du give den lidt mere varme.
  3. Fordel karamellen over kagen, mens den stadig er varm.
  4. Lad den køle helt af.

DSC_0168

Chokolade:

  1. Smelt chokolade og fløde over et vandbad.
  2. Fordel den smeltede chokolade på kagen. Lad chokoladen stivne helt, før den skæres ud.

DSC_0188DSC_0203Velbekomme🙂

Tip! Kagen kan sagtens fryses, og er også egnet til at spises frossen og kold. Derudover smager den ekstra godt dagen efter, da den bliver mere fugtig og bastant.

Bloglovin

Dette indlæg blev udgivet i Brød og bagværk, Desserter, Kager og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Snickerskage

  1. vani siger:

    Ser lækkert ud.
    Må jeg lige spørger om hvilken sirup du bruger, hvad den hedder og hvor man kan købe det.
    Og er det helt alm. Saltede peanuts du bruger. Fks kims peanuts?

  2. Hej Vani,
    Det er en rigtig lækker kage. Jeg brugte almindelig lys sirup som jeg købte i Fakta for ca. 17 kroner. Jeg brugte saltede peanuts. Det retter jeg lige i opskriften.🙂

Skriv et svar

