Low carb pizza med blomkålsbund

Blomkålspizza2
Jeg har hørt en del snak i blogland om denne hersens blomkålspizza – eller rettere pizza på blomkålsbund, så da jeg kiggede i køleskabet og så et helt blomkålshoved, tænkte jeg, at nu skulle det altså prøves. Som tænkt, så gjort…

Resultatet: det smagte ganske fint, meeeeen bunden var lige blød nok, så jeg havde lidt svært ved at associere det med en pizza. Det var nærmere som at spise en grøntsagstærte. Men ellers ganske fin ret. Og så er det jo også en god anledning til at tømme grøntsagsskuffen og stoppe madspild 🙂

Jeg serverede “pizzaen” med citronmarineret kylling.

Ingredienser:

  • 1 blomkålshoved 
  • En stor revet gulerod
  • 1,5 dl. revet ost
  • 2 æg
  • 1 spsk oregano
  • 1 spsk basilikum
  • Fyld efter smag og behag (Jeg brugte rød peber, revet squash, løg og hakkede tomater)

Fremgangsmåde:

  1. Forvarm ovnen ved 200 grader.
  2. Riv blomkålshovedet i en foodprocessor eller på et mandolin jern.
  3. Bland blomkålen med revet gulerod, æg, revet ost, oregano og basilikum.
  4. Fordel blandingen ud på en brandepande med bagepapir og forbag bunden i 25-30 minutter ved 200 grader.
  5. Imens forberedes fyldet, som herefter kommer på bunden. Pizzaen bages i yderligere 15-20 minutter ved 200 grader.

Blomkålspizza1

Velbekomme🙂

 

Bloglovin

Dette indlæg blev udgivet i Børnevenlige retter, Hovedretter, Stop madspild, Vegetar og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

