Gulerodskage med flødeost-creme

Opskriften på denne lækre og saftige gulerodskage, har fulgt mig i mange år. Jeg har bagt den til mange gæster, kollegaer og ikke mindst medstuderende. 🙂 

Ingredienser: (ca. 15-18 pers.)

Kage:

  • 300 gram brun farin
  • 2 dl olie
  • 4 æg
  • ca. 275 g hvedemel
  • 2 tsk. bagepulver
  • 1/2 tsk. salt
  • 1 tsk. natron
  • 2 tsk. kanel
  • 375 g revet gulerod
  • 1 tsk. vaniljesukker

Creme:

  • 200 g naturel flødeost
  • 120 g smør
  • 180 gram flormelis
  • 2 tsk. vaniljesukker

Fremgangsmåde:

Kage:

  1. Farin og olie blandes hvorefter æggene røres i et ad gangen.
  2. Bland mel, bagepulver, salt, natron, kanel og vanilje, og sigt det i dejen.
  3. Hæld gulerødderne i og hæld dejen i bradebande med bagepapir eller smurt.
  4. Bages ved 175° i ca. 50 minutter.

Creme:

  1. Flødeost, smør, flormelis og vaniljesukker røres sammen
  2. Ostecremen fordeles oven på kagen når den er afkølet.

Velbekomme 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Kager. Bogmærk permalinket.

5 svar til Gulerodskage med flødeost-creme

  1. Arthur siger:

    Hey, har kagen i ovnen mens jeg skriver denne her email, opskriften virker meget lækker og glæder mig til at smage! Meget let og velformuleret opskrift, dog med enkelte svipsere. Du skriver man skal tilsætte salt og bagepulver uden at angive hvor meget af hver. Jeg har prøvet med ½ tsk salt, og 1 tsk bagepulver. Men ved ikke om det er for meget / for lidt. Anyway. Tak for opskriften!

    • Hej Arthur
      Det må ha’ været en fejl – jeg beklager meget. Opskriften er nu opdateret.
      Det passer med en 1/2 tsk. salt – dog skulle du ha’ brugt 2 tsk. bagepulver. Jeg krydser fingre for at den bliver god. Skriv endelig tilbage på hvordan det er gået dig.
      Bon appetit 🙂

  2. Nelli siger:

    Hej hvad er det du har pyntet kagen med som man kan se på billedet ?

    • Hej Nelli 🙂
      Jeg har pyntet kagen med lidt finhakkede mandler som jeg havde tilovers fra en ret jeg tidligere havde lavet. Det var egentlig ikke meningen, men det smagte nu meget godt. 🙂

  3. Pingback: Ultimativ-syndedag og Jelloshots | The Best Me I Can Be

Skriv en kommentar